Dlaczego warto kupować mąkę żytnią?

Pszenna, żytnia, razowa, kukurydziana, ryżowa… Półki sklepowe uginają się pod ciężarem mąk niemalże każdego rodzaju przyprawiając potencjalnych nabywców o zawroty głowy. Dietetycy biją jednak na alarm aby wybierać przede wszystkim mądrze, zwracając uwagę na cenne składniki pokarmowe, które zawarte w mące dostarczone zostaną do organizmu. 

Zalety mąki żytniej

mąka żytnia - melvitNajczęściej wybieraną mąką jest zdecydowanie mąka wytwarzana z ziaren pszenicy. Tuż za nią plasuje się mąka żytnia posiadająca znacznie więcej składników odżywczych. Mąka żytnia – melvit jest jedną z szerzej dostępnych na sklepowych półkach. W gotowych produktach najłatwiej rozpoznawana jest przez społeczeństwo na podstawie charakterystycznej ciemnej barwy. Od mąki pszennej jest przede wszystkim znacznie bardziej wartościowa dzięki zawartości dużej ilości cennych dla organizmu alkaloidów, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu a także skutecznie zwalczać choroby serca. Mąka żytnia zawiera mniej skrobi stanowiącej jedno z głównych źródło energii większości z nas niż mąka pszenna. Można uznać to za wadę jednakże produkty wytworzone z wysokooczyszczonej mąki pszennej powodują bardzo szybki wzrost cukru we krwi a co za tym idzie jednoczesny wyrzut insuliny co uznawane jest za bardzo niekorzystne dla organizmu. Mąka żytnia charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym co oznacza, że wzrost cukru odbywa się znacznie wolniej, dzięki czemu dłużej towarzyszy nam uczucie sytości a energia nie ulega tak szybkiej eksploatacji. Ponadto oprócz tego warto zauważyć wysoką zawartość witamin z grupy B korzystnie wpływających na układ sercowonaczyniowy oraz układ nerwowy poprawiając zdolności intelektualne i redukując napięcie nerwowe.

Mąka żytnia powinna na stale zagościć w jadłospisie każdego z nas jako zamiennik mąki pszennej, której spożywanie przynosi niewiele dobrego dla funkcjonowania organizmu. Nawyki żywieniowe społeczeństwa ze względu na wzrost wiedzy na temat żywienia powinny ulec gruntownej zmianie. Małe zmiany można wprowadzić zaczynając choćby od zmiany pieczywa na żytnie.